Kdo jsme a proč nás volit

Strana GEN přináší řešení, která skutečně odpovídají potřebám lidí. Usilujeme o stát, jenž je jednoduchý, spravedlivý a přehledný. Pryč se zbytečnými zákony, administrativními překážkami a institucemi, které upřednostňují samy sebe před občany. Naším cílem je stát, který poskytne každému svobodu k uskutečnění jeho záměrů a zároveň nabídne podporu tam, kde je skutečně zapotřebí.

 

Občané České republiky si zaslouží stát, který jedná férově, transparentně a zjednodušuje každodenní život místo toho, aby jej komplikoval. My věříme v efektivní státní správu, která vám šetří čas i peníze.


GEN podporuje ty, kdo se starají o sebe i své okolí, a zároveň pomáhá těm, kteří to sami nezvládnou.

Deset konkrétních kroků pro lepší život

Stabilní a cenově dostupná energie

Příjmout smysluplnou a dlouhodobou energetickou koncepci

Podpořit podnikání, zejména malé a střední

Vrátit smysl státním zakázkám, dotacím a dávkám

Systematicky řešit dostupnost bydlení

Zajistit dostupnou lékařskou péči včetně zubních ordinací

Urgentně dokončit dopravní infrastrukturu

Vystupovat jako rovnocenný člen v EU a NATO

Posílit naši bezpečnost a právní systém státu

Investovat do vzdělání, inovací, vědy a výzkumu

Programové teze GEN 2025

Preambule GEN

Česká republika stagnuje. Lidé cítí zklamání ze současné politiky, která se vyčerpává ve vzájemném hašteření, zatímco klíčové problémy zůstávají neřešené. My, zakladatelé strany GEN, věříme v jinou cestu – v politiku založenou na odbornosti, odvaze a vizi.

 

Chceme naslouchat každému rozumnému názoru nebo nápadu.

Ve svém programu spojujeme svobodu, odpovědnost a solidaritu. Podporujeme otevřenou, inovativní a prosperující společnost, která staví na kvalitním vzdělání, férovém podnikatelském prostředí a silných demokratických institucích.

 

Hájíme proevropské směřování Česka, jeho silnější a výraznější roli v Evropské unii a v NATO. Evropská integrace však potřebuje reformy k efektivnější a schopnější Unii, která bude ctít a chránit naše zájmy.

 

Naší prioritou je boj proti korupci a klientelismu, které brzdí rozvoj země a podkopávají důvěru občanů v politiku. Usilujeme o efektivní a štíhlý stát, který nepřekáží aktivním lidem – podnikatelům, zaměstnancům, studentům, seniorům, rodinám a dětem, ale naopak je podporuje.

 

Věříme, že Česko má na víc. Může být sebevědomou a úspěšnou zemí, která svým občanům nabídne perspektivu a kvalitu života, jež odpovídá 21. století.

 

Přicházíme s novou nadějí pro všechny, kteří hledají moderní, kompetentní a zodpovědnou politickou sílu. Česko se může stát moderní, bohatou a bezpečnou zemí, která plně využívá příležitosti dnešní doby. Musíme si ale stanovit odvážné cíle a ty naplňovat.

Současný stav České republiky a jak ji vidíme za 10 let

2.1 Česká republika dnes

Česká republika, se svou bohatou historií a přírodními krásami, stále nevyužívá svůj plný potenciál. Máme schopné obyvatele, výborné podnikatele, špičkové zaměstnance a působivou historii, ale zároveň se potýkáme s řadou výzev:

Mlhavá dlouhodobá vize. Politika je často chaotická místo strategického řízení budoucnosti. Stát by měl investovat do inovací a rozvoje, avšak často jen hasí problémy „horkou jehlou“.

Byrokracie a pomalá správa. Digitální revoluce Česko téměř míjí. Moderní správa má být efektivní, transparentní a vstřícná k občanům i podnikům. Je třeba radikálně zjednodušit požadavky státu revizí zákonů a prováděcích předpisů.

Zadlužení a stagnující ekonomika. Růst brzdí vysoká daňová zátěž, chaotická podpora podnikání a narůstající administrativa. Současný ekonomický model potřebuje zásadní přehodnocení.

Přesto máme obrovskou šanci stát se lídrem v udržitelné ekonomice, technologických inovacích i moderní státní správě. Stačí změnit kurz.

2.2 Jak vidíme ČR za 10 let

• Úspěšnou a respektovanou v nejužším jádru EU, která spoluvytváří evropské politiky místo pasivního přebírání pravidel.

• Ekonomického lídra střední Evropy – s inovačními centry pro startupy, výzkum a digitální technologie.

• Zemi s kvalitním vzděláváním a vědou, která láká talenty z celého světa.

• Zemi s funkční a štíhlou státní správou, v níž se občané nepotýkají s nadměrnou byrokracií.

• Zemi se srozumitelnou bezpečnostní politikou, investující do obrany a ochrany před hrozbami.

• Sociálně stabilní stát, kde se každý může spolehnout na důstojný život, klidné stáří a kvalitní zdravotnictví.

• Zemi s rozvinutou dopravní infrastrukturou, s dobudovanou dálniční sítí a dopravou budoucnosti.

Jak konkrétně zlepšíme život občanům ČR?

3.1 Celková modernizace státu

• Zaměříme se na snížení cen energií. České firmy musí být konkurenceschopné, českým domácnostem snížíme náklady.

• Digitalizujeme státní správu. Veškeré zásadní úřední úkony půjde vyřídit online, s důrazem na bezpečnost dat.

• Prosadíme efektivní a transparentní hospodaření – odmítáme nesmyslné zadlužování a podporujeme smysluplné investice pro dlouhodobou prosperitu.

• Posílíme obranu a bezpečnost státu.

• Omezíme roztříštěnost předpisů: sloučíme duplicitní agendy a zrušíme nadbytečné formuláře. Zajistíme, aby stát nežádal opakovaně stejné údaje.

• Provedeme revizi všech zákonů a vyhlášek, které brzdí inovace a zatěžují občany i podniky.

• Sloučíme ministerstva a zpřehledníme organizační strukturu vlády (viz kapitola 5.5).

3.2 Podnikatelé a živnostníci

• Podpoříme domácí produkci.

• Omezíme nadměrné kontroly ze strany úřadů, aby stát podnikatele skutečně podporoval, a ne trestal.

• Snížíme byrokracii a zjednodušíme daňový systém.

• Zavedeme daňovou stabilitu – žádné nenadálé změny ohrožující podnikání.

• Podpoříme export a inovace, abychom udrželi konkurenceschopnost Česka.

3.3 Zaměstnanci, zaměstnavatelé a pracovní trh

• Zvýšíme podporu rekvalifikací a dalšího vzdělávání, aby se lidé mohli adaptovat na technologické změny.

• Zabráníme neférovým pracovním podmínkám a prosadíme spravedlivé odměňování.

• Zlepšíme situaci pracujících rodičů, např. podporou zkrácených úvazků.

3.4 Studenti a absolventi

• Věda a vzdělávání musí být prioritou.

• Usnadníme přechod ze školy do praxe – více stáží, lepší propojení univerzit s firmami.

• Provedeme revizi financování veřejných vysokých škol, abychom podpořili obory klíčové pro budoucí rozvoj ČR.

3.5 Senioři

• Zajistíme spravedlivou a dlouhodobě udržitelnou důchodovou reformu.

• Posílíme systém zdravotní péče.

• Zlepšíme podmínky pro péči v domácím prostředí.

 

Naděje, odvaha, výsledky. To je budoucnost Česka.

Programové priority – s čím jdeme do voleb

Moderní stát, který funguje

Všechny úřední záležitosti online.

 Digitalizace.

 Silnější Česko v Evropě, ne na jejím okraji.

 Férová pravidla pro podnikání v celé EU.

 

Úspěšná země investuje do budoucnosti

 Evropské investice do českých firem a technologií.

 Rozvoj kvalitního vzdělávacího systému.

 Nejlepší vzdělání v regionech v celé EU.

 

Česká energie = levná a bezpečná

 Investice do moderní jaderné energetiky a do akumulace.

 Konec drahých účtů: chytré sítě, česká výroba elektřiny.

 

Bezpečnost

 Silná armáda, ochrana před kyberútoky.

 Pevné spojenectví v NATO.

 

Zdravé Česko, chytrá Evropa

• Digitální zdravotnictví: lepší péče, kratší čekání.

• Evropská spolupráce ve vědě a medicíně.

 Citlivá reforma systému poskytování zdravotní péče.

 

Konec chaosu, čas na odpovědné řízení

• Konec zadlužování, férové hospodaření státu (viz dále odkup akcií ČEZ a rozvodných sítí).

• Investice do vzdělání místo politických trafik.

• Společná digitální Evropa: chytrá správa bez byrokracie.

 

České školství na světové úrovni

 Propojení škol a firem – duální vzdělávání vzdělá studenty lépe připravené na praxi.

• Partnerství mezi univerzitami a podniky.

 

Silné podnikání, silné Česko

 Stop zbytečné byrokracii pro firmy.

 Stabilní a předvídatelné daně.

 Jednotný evropský trh s férovými podmínkami pro ČR.

Oblasti, které lidi zajímají

5.1 Podpora českého průmyslu a ochrana pracovních míst

• České firmy musí být konkurenceschopné.

• Stát musí chránit strategické podniky: energetiku, vodohospodářství a klíčové výrobní závody, aby neskončily v rukou spekulantů.

• Investice do nových technologií vytvářejících pracovní místa. Cílem je budovat ekonomiku pro budoucnost.

5.2 Musíme se umět ubránit

• Zvýšení obranných kapacit a modernizace techniky.

• Podpora domácího obranného průmyslu a spolupráce v NATO a EU.

• Rozvoj lidských zdrojů a kybernetické obrany.

5.3 Pouze taková migrace, která dává smysl

• Jasná pravidla pro ekonomickou migraci: potřebujeme odborníky, nejen levnou práci.

• Rychlá návratová politika: kdo se nechce integrovat nebo porušuje pravidla, musí odejít.

• Ochrana hranic EU před nelegální migrací: otevřené hranice ano, ale pod kontrolou.

5.4 Konec politického chaosu – stát musí fungovat

• Stop populismu – chceme kompetentní vedení země.

• Stabilní pravidla pro podnikání, zaměstnance i rodiny.

• Důvěryhodná vláda, která nemění názory každou chvíli.

5.5 Sloučení ministerstev

Navrhujeme sloučení několika ministerstev k úspoře nákladů a zrychlení vládních procesů:

 

1. Ministerstvo hospodářství, energetiky a dopravy (sloučení MPO, MD a části MMR).

2. Ministerstvo financí.

3. Ministerstvo životního prostředí a zemědělství (sloučení MŽP, MZe a části MMR).

4. Ministerstvo obrany.

5. Ministerstvo vnitra (nově i církevní agenda).

6. Ministerstvo práce a sociálních věcí.

7. Ministerstvo zdravotnictví.

8. Ministerstvo spravedlnosti.

9. Ministerstvo zahraničních věcí.

10. Ministerstvo školství, kultury a sportu (včetně cestovního ruchu, výzkumu a inovací).

 

Evropská agenda a digitalizace budou v gesci Úřadu vlády (Digitální a informační agentura).

Konkrétní oblasti (podrobný rozpis)

6.1 Hospodářství, doprava a energetika

Strategické subjekty musejí zůstat v rukou státu (energetika, vodní hospodářství).

 

• Drahé energie: Vysoké ceny energií snižují konkurenceschopnost českého průmyslu.

Návrh řešení: Revize cen a nákladů na údržbu systému. Dočasné zastropování ceny plynu. Prodej na Lipské burze jen přebytků, silnější pravomoci ERÚ, povinnost férových cen pro domácnosti.

 

• Nedostatečná podpora jaderné energetiky a dalších smysluplných zdrojů:

Návrh řešení: Zrychlení výstavby nových jaderných zdrojů (malé modulární reaktory), dostavba Dukovan a Temelína.

 

• Nedostatečné sítě elektřiny a plynu:

Návrh řešení: Masivní posílení infrastruktury, posílení přeshraničních propojení.

 

• Nemožnost garance ceny elektřiny u ČEZ, protože není stoprocentně státní:

Návrh řešení: Odkoupení podílů soukromých akcionářů ČEZ.

 

• Nemožnost garance ceny distribuce elektřiny, vody a dalších komodit:

Návrh řešení: Výkup celostátně významných rozvodů, aby stát byl majoritním vlastníkem.

 

• Státní instituce si soutěží energie samostatně:

Návrh řešení: Vznik Státní energetické agentury (SEA), která bude společně nakupovat energie pro státní a veřejné instituce.

 

• Tranzitní kamionová doprava devastuje města a obce:

Návrh řešení: Dostavba základní dálniční sítě, obchvaty pro postižené obce, obnova regionálních tratí pro příměstskou dopravu, příprava vysokorychlostních tratí a splavnění Labe pro nákladní přepravu.

 

• Klesá těžba klíčových surovin:

Návrh řešení: Přehodnocení stavu ložisek nerostného bohatství, úprava poplatků za těžbu.

 

• Nedostatek dostupného bydlení:

Návrh řešení: Podpora obecního nájemního bydlení tak, aby obce a města stavěla více bytů.

 

• Prohlubující se nerovnosti mezi regiony:

Návrh řešení: Podpora malých a středních měst, usnadnění nových podnikatelských záměrů.

6.2 Oblast financí a podpory podnikání

• Život na dluh je zdánlivě pohodlný:

Návrh řešení: Revize rozpočtových výdajů, omezení neefektivity (hlavně v sociálních dávkách). Půjčky jen na skutečně rozvojové projekty.

 

• Veřejné peníze na účtech komerčních bank:

Návrh řešení: Složky státu, kraje, města a obce by měly mít finance ve státní obchodní bance.

 

• Extrémně rozdrobená místní samospráva:

Návrh řešení: Podporou v rozpočtovém určení daní směřovat menší obce ke sdílené veřejné správě.

 

• Vysoká daňová zátěž brzdí podnikání:

Návrh řešení: Zjednodušení daňového systému, snížení daní, daňové přiznání na jednu stránku, důsledný výběr daní.

 

• Složitý systém státních úřadů:

Návrh řešení: Jednotné kontaktní místo státní správy, zjednodušení datových schránek, radikální snížení počtu formulářů.

 

• Firmy provozující činnost v ČR musí platit daně v ČR

Návrh řešení: Příslušné zákonné úpravy.

6.3 Oblast životního prostředí a zemědělství

• Zelená dohoda pro Evropu je „kontroverzní krok do neznáma, který ignoruje stávající situaci“

Návrh řešení: Pečlivě posuzovat všechny návrhy EU a světa v souladu se zdravým rozumem.

 

• Česko ohrožují projevy klimatické změny (povodně, sucho):

Návrh řešení: Podpora zadržování vody v krajině (tůně, mokřady, poldry), zvážení nových přehrad.

 

• Odpady a jejich hromadění:

Návrh řešení: Podporujeme třídění, stavbu linek na zpracování plastů a kovů, energetické využití odpadů. Chceme přeměnit ze zátěže na zdroj.

 

• Malí a střední farmáři nemají dostatečnou podporu:

Návrh řešení: Změna dotační politiky.

 

• Podpora českého zemědělství:

Návrh řešení: Zajistit potravinovou bezpečnost, podpořit domácí produkci a odbyt.

 

• Nedostatečný počet pracovníků v zemědělství:

Návrh řešení: Školení a rekvalifikace.

 

• Nespravedlivé podmínky v chemické ochraně rostlin:

Návrh řešení: Narovnání podmínek pro chemickou ochranu rostlin, snížení byrokracie.

6.4 (Obrana) a 6.5 (Vnitro)

• NATO a EU:

Návrh řešení: Podporujeme členství ČR ve strukturách NATO a EU. Neutralita by byla pro malý stát neúměrně nákladná a nejistá.

 

• Nedostatečná vojenská výbava a personál:

Návrh řešení: Rozsáhlá spolupráce v NATO na společných nákupech s posílením českého obranného průmyslu.

 

• Odchody zkušených vojáků:

Návrh řešení: Zlepšit platy a pracovní podmínky, udržet odborníky.

 

• Evropské hranice a nelegální migrace:

Návrh řešení: Zachovat volný pohyb v rámci EU, avšak výrazně posílit vnější hranici (Frontex), dohlížet na integraci cizinců, bránit ghettům.

 

• Hrozby v kyberprostoru:

Návrh řešení: Posílit kybernetickou obranu a spolupráci s experty.

 

• Integrovaný záchranný systém:

Návrh řešení: Vyšší investice do modernizace hasičů a záchranářů, lepší koordinace, kvalitní sociální zabezpečení.

 

• Organizovaný zločin a korupce:

Návrh řešení: Posílit pravomoci specializovaných útvarů a zpřesnit legislativu.

 

• Kritická infrastruktura:

Návrh řešení: Důkladná ochrana strategických objektů (energetika, vodárny, komunikační uzly).

 

• Prevence kriminality:

Návrh řešení: Podpora městských policií, kamerových systémů, preventivních programů.

 

• Reforma územního členění:

Návrh řešení: Racionalizace počtu krajů a obcí, snížení administrativy.

 

Zamezení odchodu schopných policistů

• Lepší odměňování, zrušení „bočních vstupů“ a kariérní posun pro zkušené policisty, obnovení důstojnické školy, zlepšení výstroje, zastropování rent.

 

Racionalizace policie

• Zrušení „čárkového systému“, reálné statistiky, méně administrativy, více policistů v terénu.

6.6 Oblast práce a sociálních věcí

• Nedostatek pracovní síly v klíčových odvětvích:

Návrh řešení: Propojení školství a trhu práce, rekvalifikace, celoživotní vzdělávání.

 

• Přetížený (štědrý) systém dávek:

Návrh řešení: Zpřehlednit systém, lépe cílit pomoc, omezit zneužívání dávek, podpořit aktivní zapojení do trhu práce.

 

• Nerovnosti mezi regiony a vylidňování venkova:

Návrh řešení: Investice do infrastruktury a pracovních míst v regionech, zjednodušení administrativy pro venkovské podnikatele.

6.7 Oblast zdravotnictví

• Optimalizace sítě nemocnic:

Návrh řešení: Specializované výkony ve špičkových centrech, regionální podpora pro běžné a akutní výkony, spolupráce a sdružená pracoviště.

 

• Zjednodušení úhradové vyhlášky:

Návrh řešení: Spravedlivá metodika výpočtu úhrad, omezení administrativy, pilotní ověření nových modelů.

 

• Personální stabilita:

Návrh řešení: Motivační programy, daňové úlevy, podpora vzdělávání, vyšší atraktivita zdravotnických profesí.

 

• Digitalizace a eHealth:

Návrh řešení: Jednotný portál pro pacienty i lékaře, kybernetická bezpečnost, standardizované elektronické sdílení dat, rozšiřování telemedicínských služeb.

 

• Prevence a screening:

Návrh řešení: Finanční motivace lékařů za vyšší účast pacientů v preventivních programech, informační kampaně.

 

• Reforma psychiatrické péče:

Návrh řešení: Posílení center duševního zdraví, terénních programů, krizových center, boj proti stigmatizaci.

 

• Péče o seniory:

Návrh řešení: Rozšíření domácí péče a mobilních hospiců, dostatek lůžek následné péče, podpora telemedicíny v péči o seniory.

 

• Zkrácení čekacích lhůt:

Návrh řešení: Transparentní evidence čekacích dob, zvýhodnění zařízení s kratšími lhůtami, lepší propojení kapacit.

 

• Komunikace s pacienty:

Návrh řešení: Podpora kurzů komunikace ve vzdělávání zdravotníků, srozumitelné informační materiály, moderní technologie.

 

• Transparentnost a kontrola financování:

Návrh řešení: Zveřejnění hospodaření zdravotnických zařízení, pravidelné audity hospodaření nemocnic, online přehled úhrad od pojišťoven.

6.8 Oblast spravedlnosti

• Přetížení soudů a pomalé řízení:

Návrh řešení: Zrychlení soudů moderními technologiemi, reforma struktury soudů, mediace jako alternativní řešení sporů.

 

• Nadměrné zatížení věznic a slabá resocializace:

Návrh řešení: Více alternativních trestů (domácí vězení, elektronické náramky, veřejně prospěšné práce), lepší programy pro vězně.

 

• Exekuce a jejich dopad:

Návrh řešení: Přísnější pravidla pro exekuce, aby se zabránilo zneužívání.

 

• Probační a mediační služba:

Návrh řešení: Posílit ji jako nástroj prevence kriminality a resocializace, zlepšit dostupnost.

 

• Prevence kriminality a komunitní bezpečnost:

Návrh řešení: Investovat do programů pro mládež, posílit spolupráci policie a komunit.

 

• Drogová politika a regulace trhu:

Návrh řešení: Reforma v oblasti návykových látek, včetně regulovaného trhu s konopím, prevence, léčba a podpora veřejného zdraví.

 

• Reformy trestního práva:

Návrh řešení: Snížit příliš tvrdé tresty tam, kde lze využít prevenci a rehabilitaci, zavádět alternativní tresty, přísnější postih násilné kriminality.

6.9 Zahraniční věci a ekonomická diplomacie

• Nedostatečná kontinuita v zahraniční politice:

Návrh řešení: Stabilní a dlouhodobá politika reflektující ekonomické i geopolitické zájmy, pevné ukotvení v EU a NATO.

 

• Slabé vztahy s tradičními teritorii:

Návrh řešení: Oživení historických vazeb s Afrikou, Blízkým východem, rozšíření diplomatických misí, posílení ekonomické spolupráce.

 

• Posílení evropské autonomie a nezávislosti:

Návrh řešení: Větší strategická autonomie EU (energetika, obrana, technologie).

 

• Zanedbaná expanze na nové trhy:

Návrh řešení: Podpora exportu do Jižní Ameriky, Afriky a Asie, ratifikace dohod, které prohloubí hospodářské vazby.

 

• Nedostatečná diplomacie v klíčových zemích:

Návrh řešení: Posílení zastoupení v Africe, Asii a Jižní Americe.

 

• Východní sousedé a Balkán:

Návrh řešení: Lepší diplomatické i obchodní vztahy, podpora integrace těchto regionů do EU.

 

• Bezpečnostní spolupráce mimo EU/NATO:

Návrh řešení: Prohlubovat spolupráci s partnery ve východní Evropě, na Balkáně a v severní Africe.

6.10 Oblast školství, kultury, sportu a cestovního ruchu

• Financování kultury – rozdrobenost institucí, vysoké náklady, slabá provázanost:

Návrh řešení: Zvážit slučování organizací a efektivnější nakládání s penězi.

 

• Nedostatečná spolupráce kulturních institucí:

Návrh řešení: Společné PR, nabídka společných pobídek a slev pro návštěvy více institucí.

 

• Podpora turismu v celé ČR:

Návrh řešení: Posílení spolupráce CzechTourismu s krajskými turistickými centrálami.

 

• Malým knihovnám v menších obcích hrozí zánik:

Návrh řešení: Podpora regionálních knihoven.

 

• Rozdrobené financování sportu:

Návrh řešení: Jednotná organizace pro financování sportu.

 

• Nevyvážená podpora oborů ve školách různých úrovní:

Návrh řešení: Regulace počtu žáků ve specializovaných oborech (např. „chovatel exotických zvířat“ na SŠ) – jejich počet je potřeba zásadně snížit, posílit potřebné technické či přírodovědné obory.

 

• Nedostatečné propojení škol a trhu práce:

Návrh řešení: Duální vzdělávání, rozvoj digitálních a měkkých dovedností.

 

• Zastaralé metody a osnovy:

Návrh řešení: Moderní formy výuky, podpora kritického myšlení a kreativity, zatraktivnění výuky matematiky, více jazyků.

 

• Odliv mozků – talentovaných studentů do zahraničí:

Návrh řešení: Nabídnout atraktivní podmínky, podporovat mezinárodní spolupráci, motivovat zahraniční experty k působení v ČR.

 

• Málo podpořené technické a přírodovědné obory:

Návrh řešení: Více investic, popularizační programy pro mládež, technologické inkubátory, aplikovaný výzkum, budování inovačních ekosystémů, duální vzdělávání.

 

• Nedostatek míst v MŠ:

Návrh řešení: Podpora nových kapacit, flexibilních forem péče i firemních školek.

 

• Nízká efektivita řízení univerzit:

Návrh řešení: Připravit zcela nový zákon o vysokých školách, který nahradí volby akademických funkcionářů mezinárodními výběrovými řízeními a poskytne vedení univerzit potřebné pravomoci k efektivnímu řízení.

Závěrem

Program GEN 2025 nabízí vizi moderní, sebevědomé a prosperující České republiky, která maximálně využívá potenciál celého národa. Zaměřujeme se na snižování byrokracie, podporu podnikání, posílení vzdělávání, udržitelnou energetiku, dostupné bydlení, efektivní sociální systém a rozvoj zdravotnictví. Chceme aktivní roli v EU a NATO, stabilní zahraniční vztahy, bezpečnost občanů i smysluplnou ochranu životního prostředí.

Přejít nahoru